Living the Argentine way of life.

El tiempo vuela

De eerste vier maanden zitten er bijna op en dat betekend dat ik inmiddels ook zomervakantie heb. Iets waar ik enorm naar uitgekeken heb, maar op het moment ook enorm tegen op kijk. De eerste maanden ben je vooral bezig met je draai te vinden en doordat ik de taal niet sprak was dit niet altijd even makkelijk. De laatste weken merk ik toch duidelijk dat het makkelijker wordt om met mensen te communiceren die geen Engels spreken en dat het voor hun ook makkelijker wordt om mij bij dingen te betrekken.

Een paar weken geleden heb ik in mijn klas een presentatie gehouden over Nederland, in het Spaans. Op een gekke uitspraak af en toe en een paar kleine foutjes na ging het eigenlijk best goed: iedereen begreep me en ik heb de klas op de twee minuten stilte ´s morgens tijdens het vlaghijsen nog niet zo stil gezien. Ook had ik natuurlijk iets typisch nederlands mee gebracht om te proberen, drop. Van de dertig leerlingen hingen er binnen een halve minuut zo´n twintig boven de prullenbak, niet zo´n succes dus!
De dagen na mijn presentatie waren er ineens veel meer klasgenoten die tegen me praten en me met dingen wilden helpen. Gewoon omdat ze weten dat we elkaar zullen begrijpen. Zo hebben ze me tijdens ons laatste schoolweek het typisch Argentijnse spelletje ´Truco´ geleerd. Ook heb ik mijn eerste toetsen inmiddels gemaakt op school: een drie voor wiskunde en een tien voor Engels-Spaans. Eigenlijk is het dus ook heel erg jammer dat school al voorbij is, juist nu dingen beter gaan.

Ondanks dat ik aan sommige verschillen nog steeds niet helemaal kan wennen, ben ik inmiddels toch redelijk geïntergreerd. Als ik op dagen rond half acht ´s morgens de deur achter me dicht trek en ´s avonds rond een uur of tien weer thuis kom, voelt het alsof ik mijn draai redelijk gevonden heb. Natuurlijk heb ik ook middagen waarop ik vrij ben, nu het vakantie is helemaal en dit zijn eigenlijk de lastigste momenten. Ik dacht altijd dat ik enorm goed was in niks doen, valt dat even tegen! Wanneer ik een middag vrij ben merk ik dat het beter is om iets om handen te hebben en ´s avonds moe in je bed te eindigen. Daarnaast betekend te veel vrije tijd ook dat mijn gedachten vrijspel krijgen en op de een of andere manier eindigen ze dan negen van de tien keer bij Nederland.
Doordat Argentijnen lange dagen maken over het algemeen, houden ze graag een siësta op middagen dat ze vrij zijn. Vriendinnen die ik hier heb gemaakt denken er helaas net zo over en dat houdt dus in dat ik op een vrije middag vaak ook echt vrij ben. Afspreken met vriendinnen doe je ´s middags rond een uur of vijf pas. Dit is ook een reden waarom ik niet weet of ik juist blij moet zijn dat het vakantie is of niet. Daarnaast stoppen in de zomer bijna alle activiteiten naast school, weg ritme. Ik ben op het moment dan ook op zoek naar verschillende dingen die ik kan gaan doen deze zomer. Ben sinds een maandje aan het tennissen met Valentina, mijn jongste zusje. Leuk en een activiteit die in de zomer doorgaat. Ook wil ik door blijven gaan met Spaans lessen, gaan kijken of ik kan beginnen met kayakken en meer vrijwilligerswerk doen.

Natuurlijk worden er ook reisjes gemaakt en gepland! Ik ben afgelopen maand samen met mijn gezin op bezoek geweest bij familie in Chipolletti, een stad in het noorden van de provincie. De weg er naar toe was misschien nog wel het indrukwekkendste wat ik tot nu toe heb gezien. In Patagonië kan je uren rijden zonder ook maar een huis tegen te komen in een omgeving die prachtig is. Onderweg moesten we dan ook de nodige keren stoppen om dit met mijn eigen camera vast te kunnen leggen (foto´s zijn te vinden op mijn facebook).
Halverwege december staat er een fietstripje in Chile gepland samen met een andere uitwisselingsstudente uit Nederland die een weekje op bezoek komt. Kerst en oud en nieuw zal gevierd worden met familie en vrienden en als alles volgens plan gaat komt mem halverwege januari op bezoek! Daarnaast is het natuurlijk een must om alle stranden, watervallen, bergen, thermen en andere mooie plaatsen hier in de buurt te bezoeken deze zomer!

Reacties

Reacties

mem

Wat hast it wer moai skreaun. Sjoch al wer út nei de
folgjende..........dikke tút

anneke

Hoi meisje, bedankt voor je mooie bericht.
Hoop dat je na de vakantie zegt whoo wat ging
die vakantie snel om.....
xx

Fam. Eerkens

Blij te lezen dat alles goed gaat. Ik weet dat de uitwisselingsstudenten het hierin Nederland in Nov. altijd erg moeilijk hebben, alles wordt dan een beetje gewoon en dan komt dat rotweer en die korte dagen. Daarna ook nog de feestdagen die erg moeilijk zijn zonder eigen fam. Gelukkig heb jij bijna alle dagen mooi weer en kun jij uitkijken naar familiebezoek. Ik heb je foto's gezien, erg indrukwekkend. Nou, wat die vakantie betreft, ook dat went toch? Misschien kun je iets aan je wiskunde doen, haha. Groetjes uit Ter Apel, Lineke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!